24 jun 2020

Extra oversteekplaatsen voor zwakke weggebruikers

Groen gemeenteraadslid Liesbet Verest kaartte in de gemeenteraad de nood aan meer oversteekplaatsen en extra signalisatie of andere verkeersremmende maatregelen aan. "Het is voor fietsers en voetgangers soms een echt huzarenstukje om veilig te kunnen oversteken.
Ook in Temse is er een sterk toenemend voet- en fietsverkeer. Dat kunnen wij alleen maar toejuichen!
We vragen daarom aan het bestuur om onveilige punten in kaart te brengen en de nodige aanpassingen te doen. Burgerparticipatie indachtig kunnen uiteraard de inwoners zelf ook ingeschakeld worden. Door bijvoorbeeld een oproep te lanceren kunnen alle opmerkingen in kaart worden gebracht en kan er gestructureerd en efficiënt controle ter plekke worden gedaan. Extra signalisatie dient ook effectief een meerwaarde te zijn en hoeft geen grote hap uit het budget te betekenen."
Het voorbeeld van de Dijkstraat is wellicht het bekendste conflictpunt: chaotisch samenkomen van fietsers en voetgangers uit alle richtingen. Bovendien is het oppassen voor het autoverkeer. Duidelijke signalisatie ontbreekt en zou wat meer “structuur” brengen.
Maar bijvoorbeeld ook aan voetwegels in Hoogkamerstraat, Smesstraat, Sweiger-Zuidstraat, ...ontbreken gesignaliseerde oversteekplaatsen
Antwoord:
Volgens schepen Truyman is dit een moeilijke vraag. Zo haalt ze bijvoorbeeld aan dat zebrapaden alleen aangelegd worden waar voetgangers en automobilisten een groot gezichtsveld hebben en dat oversteekplaatsen voor fietsers niet hetzelfde zijn als oversteekplaatsen voor voetgangers. Maar de politie zou dit blijven bekijken en inwoners mogen ook altijd onveilige situaties melden, voegt de schepen toe.
Wij hebben sterk de indruk dat er een gebrek aan enthousiasme en goede wil is om aan de noden van fietsers en voetgangers tegemoet te komen in Groot Temse.
Het kan anders!

Reacties

Vennligst sjekk din e-post og klikk på lenken for å bekrefte din nye e-postadresse.